lakierowanie

Filtry do kabiny lakierniczej umieszczane są najczęściej na wylocie powietrza do kanałów wentylacyjnych. Ich głównym zadaniem jest odseparowanie z wyciąganego przez wentylację powietrza mgły lakierniczej i olejowej, a także zanieczyszczeń stałych. Dzięki takim zabiegom kosztowny układ odprowadzający powietrze z kabiny może pracować sprawnie i wydajnie przez wiele lat, a pracownicy mają zapewnioną prawidłową wymianę powietrza i komfort podczas malowania. Jakie filtry do kabin lakierniczych najlepiej się sprawdzają i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Filtry do kabiny lakierniczej – rodzaje

Najczęściej spotykanymi filtrami do kabin lakierniczych są:

  • filtry papierowe,
  • filtry z włókien tworzyw sztucznych.

Każdy z nich ma inne zastosowanie i przeznaczenie. Jakie filtry do kabin lakierniczych wybrać, zależy od rodzaju kabiny oraz funkcji, jaką filtry mają pełnić.

Papierowe filtry do kabiny lakierniczej

Najczęściej spotykane filtry stosowane do kabiny lakierniczej to filtry kartonowe. Harmonijkowej budowy, z otworami pomiędzy plisowanymi warstwami, wyłapują grubsze frakcje farby, nie dopuszczając do zbyt szybkiego zużycia filtra z włókien szklanych. Ze względu na niską cenę są stosowane jako pierwsza warstwa na ścianach i podłodze kabiny lakierniczej. Sprawdzają się najlepiej jako:

  • filtry wstępne, niedopuszczające do zapchania się filtrów z włókniny grubszymi frakcjami,
  • ochrona ścianek i podłogi kabiny przed nadmiernym zanieczyszczeniem farbą,
  • możliwość położenia elementów malowanych bezpośrednio na podłodze, bez obawy zabrudzenia, lub zatkania nimi wentylacji,
  • w przypadku częstej zmiany kolorów papierowe filtry do kabiny lakierniczej pozwalają zaoszczędzić czas, potrzebny na czyszczenie kabiny z farby, by uniknąć nieefektownych wtrąceń.

Kartonowe, dobre filtry do kabin lakierniczych, zastosowane jako filtry wstępne lub ochrona ścian, mogą znacznie zaoszczędzić koszty pracy i materiałów, wpływając na jakość wykonania, warunki BHP pracowników, a także częstotliwość wymiany droższych filtrów tkaninowych. 

Filtry do kabiny lakierniczej, wykonane z włókien tworzyw sztucznych

Filtry kartonowe separują cząstki stałe oraz cząstki farby i olejów, jakie powstają podczas lakierowania natryskowego. Ze względu na swoją budowę nie są jednak skuteczne do wyłapywania drobnych mikro cząsteczek mgły lakierniczej i olejowej oraz rozpuszczalników. Jakie filtry do kabin lakierniczych powinny być zastosowane, by odprowadzane powietrze nie uszkodziło silnika wentylatora, a w kanałach wentylacyjnych nie nagromadziły się wybuchowe opary węglowodorów? Do dokładnego oczyszczania powietrza po malowaniu służą droższe, ale skuteczniejsze filtry tkaninowe, zbudowane na bazie włókien z tworzyw sztucznych. Specjalna konstrukcja filtra wyłapuje drobne frakcje, oczyszczając powietrze. Dobre filtry do kabin lakierniczych wykonane z tworzywa sztucznego, na przykład filtry z włókna szklanego pozwalają na:

  • dokładne oczyszczanie powietrza z resztek farby oraz zanieczyszczeń gazowych,
  • poprawę jakości odprowadzanego powietrza do atmosfery, a przez to mniejsze zanieczyszczenie środowiska LZO,
  • ochronę kanałów wentylacyjnych i silnika przed zanieczyszczeniami,
  • zapobieganie nagromadzenia się wybuchowych oparów rozpuszczalnika w kanałach wentylacyjnych,
  • poprawę wydajności wymiany powietrza, a tym samym lepsze warunki BHP.

Regularna wymiana filtrów z włókien tworzyw sztucznych poprawia jakość powietrza w kabinie, zmniejsza osadzanie się cząstek farby na ścianach kabiny, urządzeniach i malowanych elementach. Dzięki warstwowej budowie, która wyłapuje najpierw grubsze, a następnie drobniejsze frakcje zanieczyszczeń, mogą być stosowane niezależnie od filtrów papierowych.

Jakie filtry do kabin lakierniczych wybrać, by zapewnić wydajną, prawidłową pracę?

Filtry do kabiny lakierniczej powinny spełniać wymagania norm europejskich, które określają klasę filtracji. Dobre filtry do kabin lakierniczych muszą mieć wysoką chłonność i skuteczność, przedłużające życie filtra, co pozwoli zaoszczędzić koszty. Każdy lakiernik musi sam określić, czy w jego kabinie lakierniczej lepiej sprawdzą się cieńsze, ale droższe filtry z włókna szklanego, mniej skuteczne, za to tańsze, plisowane filtry z papieru, czy też zastosuje oba rozwiązania.