Choć marketing wciąż się rozwija i stara dostosować do dynamicznie zmieniających się warunków, jakie panują w Internecie, to identyfikacja wizualna już od dekad jest z powodzeniem wykorzystywana zarówno przez największe korporacje, jak i mniejsze firmy. To skuteczna technika marketingowa, która pozwala na zwiększenie sprzedaży w dłuższym horyzoncie czasowym i zbudowanie wiernej grupy konsumentów. Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna i kto zajmuje się jej prowadzeniem?

Czym jest identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna to szeroko rozumiane symbole, które budzą skojarzenia z marką. Może to być logo, kształt, rysunek, a nawet konkretny kolor – ważne, żeby u konsumenta od razu przywodził on skojarzenie z firmą, która się nim posługuje. Jak działa to w praktyce i po co identyfikacja wizualna jest wykorzystywana przez największe korporacje? Pomyśl o żółtej literze M. Zapewne od razu na myśl przyszła Ci znana sieć restauracji typu fast food. To nie jest przypadek, że jej logo jest niemal takie same, przez długie lata – i znaleźć je można nie tylko w reklamach telewizyjnych, ale też na każdym opakowaniu z kanapkami i frytkami, a nawet na wysokich słupach postawionych obok restauracji. Zdecydowana większość konsumentów na widok logo od razu kojarzy je z ofertą i produktami firmy. Nie tylko buduje to silną pozycję marki na rynku, co pozwala na uzyskanie przewagi nad konkurencją, ale też zachęca klientów do myślenia o oferowanych produktach. A od myślenia o ofercie jest już tylko krok do dokonania zakupu.

Dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna?

Pokrótce wyjaśniliśmy już, dlaczego identyfikacja wizualna jest ważna. To sposób na zbudowanie lojalnej bazy klientów, a także na tanią i efektywną reklamę, bez konieczności wydawania milionów na nośniki. Zwykłe logo firmy na sklepie od razu działa na wyobraźnię części klientów. Chętniej kupimy buty znanej marki w jej sklepie firmowym niż w zwykłym sklepie z butami, gdzie wybór jest dużo większy. Chętniej też odwiedzimy sam sklep markowy, bo pozytywnie nam się on kojarzy właśnie za sprawą wykorzystanej symboliki. To nie wszystko, bo korzystanie z identyfikacji wizualnej powoli przestaje być wyborem. Coraz częściej jest to obowiązkowy element strategii marketingowej, szczególnie w przypadku tych większych i bardziej znanych marek. Dotyczy to szczególnie rynków, na których występuje duża konkurencja. W takim wypadku trzeba szukać każdej możliwej przewagi – identyfikacja wizualna ją zapewnia, bo jest relatywnie tania, a jej efekty mogą być zaskakujące.

Kto zajmuje się identyfikacją wizualną?

Największe korporacje posiadają specjalistów od brandingu i identyfikacji wizualnej, którzy zatrudnieni są w dziale marketingu. Dbają oni nad spójnym i efektywnym wykorzystaniem wszystkich symboli związanych z marką. Często muszą oni zaakceptować każdą reklamę przed jej wypuszczeniem na rynek.

Wiele firm (zarówno tych mniejszych, jak i dużych korporacji) korzysta z oferty agencji brandingowych. To firmy marketingowe, które wyspecjalizowały się w prowadzeniu marek. Opracują one kompleksową strategię wdrożenia identyfikacji wizualnej w działania firmy, a następnie pomogą ją zrealizować. Warto pamiętać, że konkurencja na wielu rynkach jest duża, a pieniądze wydane na reklamę mają wówczas kluczowe znaczenie. Dobra agencja brandingowa opracuje identyfikację wizualną, która spotęguje efekt podejmowanych działań marketingowych. Bardzo istotne jest dostosowanie strategii do potrzeb konsumentów, ale też warunków, jakie panują na wybranym rynku. Potrzebny do tego jest odpowiedni know-how, którym dysponują tylko agencje marketingowe z doświadczeniem z zakresu identyfikacji wizualnej.

Jak jeszcze rozwijać widoczność marki w Internecie?

Identyfikacja wizualna powinna być ważnym elementem w strategii marketingowej każdej średniej i dużej firmy. Oprócz tego w budowaniu rozpoznawalności marki wsród potencjalnych klientów za pomocą Google Ads czy Facebook Ads. Przyczynia się do skutecznej sprzedaży i budowania solidnej marki. Agencja Nprofit już od ponad 10 lat pomaga Partnerom w dotarciu do klientów za pomocą pozycjonowania e-commerce, copywritingu i innych.