Ponad 70% zapytań użytkowników w Google i innych wyszukiwarkach to zapytania na frazy złożone, tzw. frazy „długiego ogona” (long tail). Sama ilość zapytań na tego rodzaju frazy świadczy wyraźnie o tym, że posługujące się nimi pozycjonowanie szerokie zwyczajnie odpowiada na realne potrzeby użytkowników. Dzięki temu pozycjonowanie na frazy long tail wyróżnia się wysokimi wskaźnikami konwersji. Jednocześnie jest to najbardziej efektywny kosztowo i najszybszy rodzaj pozycjonowania stron.
Zasada działania pozycjonowania na długi ogon jest przy tym prosta – zamiast fraz jednowyrazowych stosuje się frazy złożone z wielu słów. Są one wprawdzie rzadziej wyszukiwane przez użytkowników, ale za to bardziej precyzyjne. Przy dużej ilości tego rodzaju fraz pozwala to na zdobycie znacznego, a przy tym wartościowego ruchu na stronie.
Niski koszt i szybkość pozycjonowania long tail
Frazy ogólne są trudne w pozycjonowaniu. Trudność ta oznacza nie tylko to, że wymagają one dużych budżetów przeznaczonych na SEO i znacznych nakładów pracy wielu specjalistów. Równie duże znaczenie ma fakt, że uzyskanie i utrzymanie wysokich wyników w Google na najtrudniejsze frazy jest procesem długotrwałym, niekiedy wieloletnim. Tymczasem w przypadku fraz typu long tail wysokie pozycje w Google można osiągnąć w ciągu kilku miesięcy lub nawet tygodni. Pierwszą zaletą, jakie ma pozycjonowanie szerokie jest więc szybkość osiąganych efektów.
Frazy złożone są mniej konkurencyjne od fraz ogólnych, co oznacza, że ich pozycjonowanie jest tańsze. Stosując pozycjonowanie long tail można znacznie obniżyć koszt kampanii SEO. Trzeba jednak pamiętać przy tym, że zazwyczaj pozycjonuje się dużą ilość tego rodzaju fraz – od kilkunastu do nawet kilkuset. Pełne wykorzystanie zalet, jakie ma pozycjonowanie szerokie wymaga starannego i przemyślanego doboru słów kluczowych.
Pozycjonowane szerokie a konwersje
Pozycjonowanie long tail umożliwia dotarcie do internautów poszukujących konkretnych, sprecyzowanych informacji. Ma to znaczenie zwłaszcza dla właścicieli sklepów internetowych – dzięki pozycjonowaniu szerokiemu dotrzeć można do klientów poszukujących określonych produktów, często o sprecyzowanych parametrach. Dla sklepów internetowych zalety, jakie ma pozycjonowanie szerokie wiążą się przede wszystkim z wysokim wskaźnikiem konwersji. Pozycjonowanie na frazy long tail pozwala na dotarcie wprost do tych klientów, którzy zdecydowani są na zakup produktu – nie do osób, które poszukują jedynie informacji o nim.
W związku z mniejszą konkurencją w stosującym frazy long tail pozycjonowaniu zalety tego rodzaju działań SEO są szczególnie wyraźne dla mniejszych i działających lokalnie firm. To właśnie w ich przypadku zdobycie wielu wiernych klientów jest szczególnie trudne. Tymczasem pozycjonowanie szerokie zapewnia stabilny i trwały wzrost odwiedzin na stronie. Dodając kolejne frazy ze specyfikacją oferowanych w sklepie produktów można generować stopniowo coraz większy ruch. Jednocześnie jest to ruch nieprzypadkowy, tzw. ruch wysokiej jakości. Pozycjonowanie na długi ogon pozwala nawet małym firmom budować świadomość marki i zdobywać wiernych klientów, często dokonujących zakupów.
Inne zalety, jakie ma pozycjonowanie szerokie
Pozycjonowanie na frazy ogólne jest trudne także dlatego, że wiąże się z dużym ryzykiem kar algorytmicznych. Algorytmy Google z łatwością wykrywają próby agresywnego zdobycia wysokich pozycji na określone, popularne frazy. Tymczasem stopniowy wzrost pozycji na dużą ilość złożonych fraz interpretowana jest przez algorytm jak działanie naturalne.
Kolejnym czynnikiem, dla którego warto wybrać pozycjonowanie szerokie jest to, jakie ma zalety dla pozycjonowania ogólnego. Wywiera ono korzystny wpływ na frazy ogólne, które wchodzą w skład danej frazy złożonej.
Pozycjonowanie na długi ogon umożliwia też precyzyjne targetowanie działań SEO. Oznacza to nie tylko wysokie konwersje, ale także możliwość dokonywania dokładniejszych analiz ruchu na stronie, które pozwalają na optymalizację pozycjonowania. Pozycjonowanie szerokie jest bardziej dynamiczne niż pozycjonowanie na frazy ogólne. Pozwala na dokonywanie częstych zmian w kampanii SEO w oparciu o precyzyjne dane.