tekst

Każdego dnia w internecie pojawiają się setki tysięcy nowych tekstów. Większość z nich to opisy produktów i artykuły blogowe, które wychodzą spod pióra tysięcy copywriterów. To ciekawy zawód, w którym najważniejsza jest znajomość języka polskiego, kreatywność, ale też zdolności biznesowe. Choć wielu copywriterów to freelancerzy, to większość osób pracujących w tym zawodzie zatrudniają specjalne agencje. Czym zajmuje się agencja copywriterska? Kiedy warto skorzystać z jej oferty?

Czym zajmuje się agencja copywriterska?

Agencja copywriterska to wyspecjalizowana firma zajmująca się wszystkim, co związane z tworzeniem i zarządzaniem treściami w internecie. Z reguły są to niewielkie, jedno- lub kilkuosobowe działalności, choć zdarzają się też nieco większe przedsiębiorstwa. Z reguły nie zatrudniają one copywriterów bezpośrednio na umowę o pracę – zamiast tego współpracują z dużą liczbą indywidualnych twórców, z którymi rozliczają się na zasadzie ryczałtu, czy to w formie B2B, czy też umowy o dzieło. A zatem w agencji copywriterskiej można zamówić treści, które są potrzebne na stronę internetową. Najczęściej są to albo artykuły blogowe do publikacji w serwisie, albo artykuły sponsorowane do publikacji na zewnętrznych stronach, albo opisy produktów czy kategorii w sklepie internetowym, choć zdarzają się też bardziej nietypowe teksty. Często zamówienia są masowe i opiewają na dziesiątki, jeśli nie setki tysięcy znaków ze spacjami miesięcznie. Pozwala to uzyskać atrakcyjne ceny i zrealizować całość zlecenia w szybkim tempie, bez konieczności rozbijania go na kilku lub kilkunastu freelancerów.

Zarządzanie treścią przez agencję copywriterską

Ale zbieranie od klientów zleceń na teksty i przekazywanie ich copywriterom to nie wszystko, co robi agencja copywriterska. Firmy tego rodzaju zazwyczaj zajmują się też szeroko pojętym zarządzeniem treściami. Określenie to może mieć różne znaczenia, bo i różne są potrzeby klientów. Często trzeba wykonać od podstaw treść na stronach internetowych firm – dotyczy to nie tylko podstron opisujących poszczególnie usługi czy produkty, ale też chociażby historii firmy czy haseł reklamowych dostępnych na stronie głównej biznesu. Taka treść powinna być na najwyższym możliwym poziomie, bo inaczej występuje ryzyko zniechęcenia klientów do oferty firmy. Zdarza się też, że agencje copywriterskie realizują treść na potrzeby innych mediów niż internet. Mogą to być scenariusze spotów radiowych czy reklam telewizyjnych, a nawet odcinków seriali paradokumentalnych. Zasadniczo agencja copywriterska powinna zrealizować każde, nawet najbardziej specyficzne życzenie klienta – o ile jest ono zgodne z prawem.

Ile kosztują usługi agencji copywriterskiej?

W przypadku pośrednictwa w pisaniu tekstów blogowych czy opisów produktów agencja copywriterska z reguły wycenia zlecenie, a następnie rozlicza się z copywriterem na swoich warunkach. Czasami jest to procent od tego, co zapłaci klient, a czasami stawka ryczałtowa. Dużo zależy też od rodzaju treści – nietypowe zlecenia oraz zarządzanie treścią wycenia się indywidualnie, a często nie są to bardzo tanie usługi. Po prostu jakość kosztuje, a obecnie w internecie to właśnie jakość wydaje się być kluczem do osiągnięcia sukcesu. Co ciekawe, skorzystanie z usług agencji copywriterskiej wcale nie musi być droższe od wynajęcia freelancera. Jasne, firma pobiera prowizję dla siebie, ale copywriterzy działający na własny rachunek mają z reguły nieco wyższe stawki, co niweluje potencjalne oszczędności. Oczywiście w tym aspekcie wszystko zależy od poszczególnej oferty, ale z usług agencji copywriterskiej mogą też skorzystać klienci, którzy mają ograniczony budżet.

Co robi agencja copywriterska? Podsumowanie

Choć agencje copywriterskie działają na niszowym rynku, to zapotrzebowanie na ich usługi jest olbrzymie. Niektóre firmy zlecają duże ilości powtarzalnych treści takich jak artykuły sponsorowane czy opisy produktów do sklepów internetowych, zaś inne mają nietypowe zlecenia, które trzeba odpowiednio wycenić i zrealizować, wykazując się kreatywnością. Ceny kształtują się na różnym poziomie i zależą od jakości realizowanych treści, dzięki czemu niemal każdy może skorzystać z usług agencji copywriterskiej.